Trin 1: Find målgruppen
Start med at gøre dig klart, hvem dit indhold henvender sig til, og hvilket problem eller spørgsmål de kommer for at løse eller finde svar på. Det giver allerede en god indikation af hvilke nøgleord de vil søge på. Hvis målgruppen er myndigheder er det klar, at ordvalg og perspektiv skal være et andet end hvis målgruppen er virksomheder.
Hvis din tekst har flere målgrupper, er man nødt til at bruge et meget varieret sprog, så alle målgruppers måde at bruge sproget på. I nogle tilfælde kan det retfærdiggøres at have to forskellige tekster om det samme indhold, hvis de to målgrupper er meget forskellige.
Trin 2: Kortlæg søgeord
Det næste, du skal, er at kortlægge relevante søgeord. Forestil dig, du er en af jeres brugere, som muligvis intet kender til jeres fagtermer på det område, du formidler viden på. Hvad ville du skrive i Google - eller jeres egen søgemaskine - for at finde den information, du skriver om?
- Hvilket konkret problem eller spørgsmål kommer brugeren med?
Hvis du har adgang til statistik på jeres eget website kan det give god indsigt i, hvilke ord jeres brugere forventer at kunne finde relevant indhold på. Typisk skriver brugere meget nært til deres egen situation og bruger helt dagligdags ord.